A világ legrosszabbb repterei

A tekintélyes Forbes magazin összeállítása ezúttal nem a repterek felszereltségét, vagy tisztaságát rangsorolta, hanem azt, hogy az elmúlt esztendőben hogyan alakultak az utasok kényelmét drámaian befolyásoló járattörlések, és a késésekből fakadó tétlen várakozások. Az efféle ranglistákat természetesen nagyban befolyásolja a repterek technikai felszereltsége, az emberi mulasztás, az időjárás, és legalább ilyen fontos tényező a kiszámíthatatlan véletlen.Az összeállításban fent említett faktorok alapján, csak azok a repülőterek kerültek górcső alá, amelyek évente legalább tízmilliós utasforgalmat bonyolítanak. Íme a legrosszabb repterek listája.BrasíliaA flystats adatai alapján összesítve a világ legkényelmetlenebb repülőtere a Brasilia International Airport (BSB). A Brazil főváros nemzetközi repterén a lebonyolított összes forgalomból a járatok kevesebb, mint 27 százaléka indul időben. Így az átlagos várakozási idő körülbelül 52 percre rúgott. A dél-amerikai nagyváros különösen rossz megítélést kapott, hiszen az évente érkező vagy átutazó tízmillió turista felettébb kellemetlen utazásnak néz elébe.PekingHasonlóan rossz a helyzet a 2008-as Olimpiai játékok helyszínét biztosító pekingi repülőterén is. A Beijing Capital International-en (PEK) évente 49 millió utas fordul meg, így a reptér további modernizációja mellett nagy szükség lenne a logisztikai háttér erősítésére is. A kínai fovárosban a járatok alig 33 százaléka indul a menetrendben megjelöltek szerint.Sao Paulo és CongonhasAz indulási feketelista harmadik és negyedik helyén ismét két dél-amerikai, azon belül két további brazíliai reptér található. A Sao Paulo Guarulhos International (GRU), és a szintén Sao-Paulo-i Congonhas International (CGH) reptereken alapos felülvizsgálatra lesz szükség. A reptereket menedzselő Infrarero egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy miként próbálja normalizálni a helyzetet, de tény, hogy Sao Paolo-n 41, míg Congonhas-on az utasok 43 százalékának kell késve indulnia.KairóA Cairo International (CAI) közel 11milliós utasforgalmával Johannesburg után Afrika második legforgalmasabb reptere volt 2006-2007-ben. A kairói légikikötőben a járatok alig 47 százaléka indulhatott és 44 százaléka érkezhetett időben. Átlagot számolva tehát Afrika második legforgalmasabb repülőterén körülbelül 43 perc a várakozási idő.PárizsA Paris Charles de Gaulle International (CDG) Európa legrosszabb érkezési statisztikáját állította fel 2007-ben, ennek ellenére a francia szakemberek máris megmagyarázták a jelenséget. Szerintük a drasztikus késések hátterében a reptér gigantikus mérete, és az egyes terminálok közötti távolság lehet az egyik ok. Párizsban nem sokkal jobb a helyzet az indulási mutatókkal kapcsolatban sem: A tavalyi évben a járatoknak csaknem a fele nem indult időben, de a kairói 43 perces várakozással szemben, itt csak átlagosan 30 perces késéssel kell számolnia az utasoknakNew YorkA New York-i kisegítő reptereknek igen fontos szerepük van az amúgy is óriási forgalmat bonyolító JFK (évi 44 millió utas) mellett. A kereskedelmi járatok, céges kisgépek, magán-jetek, és teherszállító repülőgépek által túlságosan zsúfolt légtérben a legtapasztaltabb forgalomrányitók is csak kemény munkával képesek kiigazodni, így jelentős forgalmat hárítanak a La Guardia (LGA), és a Newark International (EWR) repterekre. A JFK-n különösen megnőtt az igény például a helikopteres szolgáltatásokra. Ezek inkább a jómódú üzleti utasok számára hasznosak, mivel a taxi szerepét töltik be a városi csúcsforgalom kiküszöbölésére, nehezítve ezzel a nagy személyszállító gépek zavartalan forgalmát. A hivatalos jelentések szerint a JFK-n az elmúlt öt évben a 100 férőhelyesnél kisebb gépek forgalma példátlan módon 128 százalékkal nőtt. A Bush kormány évek óta fontolgatja, hogy felárat fizettet azokkal a légitársaságokkal, amelyek a reptéri csúcsidőben tervezik megkezdeni a le-, illetve felszállásukat. Míg a La Guardia-n 58 százalékos érkezési késés mellett több mint egy órát kell várakoznia az utasoknak, addig a forgalmasabb Newark-on ( 2006-ban 36,9 millió utas)a gépeknek szintén 58 százaléka érkezik csak időben. A járatok átlagosan 45 percet késnek.MumbaiA Chhatrapati Shivaji Mumbai International (BOM) India legforgalmasabb reptere, s a közel 22 milliós utasforgalom mellett a járatoknak csupán a 44 százaléka érkezik időben, és átlagosan 45 percre van szüksége a forgalomirányitásnak, hogy a helyzetet megoldja, és útjára engedhesse az érkező utasokat. Hasonlóan rossz a helyzet a Delhi Indira Gandhi International-ön (DEL) ahol az érkező gépeknek kevesebb, mint a fele (45 százalék) landolhat menetrend szerint.forrás: origo.hu

Szerző: Benedek Ádám

Az utazás szenvedélye már középiskolás koromtól velem van, soha nem csillapodó vággyal vetem bele magam egy új ország , egy új úticél felfedezésébe. Remélem, hogy írásaim másoknak is meghozzák a kedvét ahhoz, hogy útra keljenek.